Beneficiile curelor cu gutui sunt menționate în cele mai vechi tratate medicale ale grecilor și romanilor. Așadar, se cunoșteau încă din antichitate virtuțile terapeutice ale gutuilor asupra stomacului, stărilor de greață și vărsăturilor și au fost recomandate pentru ulcer precum și pentru alte afecțiuni ale intestinului.

Conținut nutrițional

Gutuia este un fruct galben-auriu, cu un miros puternic de pere și mere ( face parte din aceeași familie botanică din care fac parte și merele și perele ) și este originar din sud-vestul Asiei.

Este un fruct extrem de bogat în fier, fibre, potasiu și vitamina A. de asemenea, conține și seleniu, zinc, acid folic, calciu, fosfor, cupru și vitaminele B și C. Are o aromă puternică, gust astringent și carnea tare, fapt pentru care sunt de obicei consumate crude.

Tratamente

În China, semințele sunt folosite ( înmuiate și fierte ) sub formă de jeleu aplicat pe ochi pentru a calma iritațiile oculare sau inflamarea mucoaselor. Amestecate cu miere, gutuile fierte pot ajuta în caz de colită, diareea, constipație și infecții intestinale.

De asemenea, siropul de gutuie ajută în tratarea hemoroizilor.

Scleroză și dureri reumatice

Persoanele care suferă de gută sau reumatism sunt sfătuiți să consume des gutui coapte sau fierte. În lunile de toamnă se poate urma o cură cu compot de gutui: fierte în apă sau în vin timp de 20 de minute. De asemenea, se pot consuma și prăjituri cu mere și gutui, pâine cu gutui ( chec ) sau gem de gutui.

Cura cu gutui este recomandată în caz de artroză deformantă, nivel ridicat de acid uric, exces de salivă sau scleroză cerebrală.

Efecte antibacteriene

Gutuile pot combate răceala sau gripa întrucât au și proprietăți antivirale. Totodată, consumul de gutui ajută și la prevenirea multor boli congestive, astfel că se poate bea ceai cu gutui și măr, lămâie și miere în caz de dureri în gât și răceală.

Ajută la slăbit

Fiind săracă în calorii, sare și grăsimi și fiind bogată în vitamina C și în fibre, gutuia poate fi consumată în cadrului unui mic dejun energizant și dietetic. Gutuile pot fi fierte sau înăbușite, sau consumate cu iaurt.

Tratament pentru ulcer

În medicina străveche chineză, gutuile erau considerate benefice pentru persoanele cu ulcer gastric. Conform cercetătorilor de la Universitatea Shinshu din Japonia, gutuile au capacitatea de a suprima producerea de leziuni gastrice și au efecte calmante a tractului gastro-intestinal, datorită conținutului de compuși chimici și fenoli ( studiu pe șobolani ).

Luptă împotriva cancerului

Fiind pline de antioxidanți ( fenoli ), ajută la curățarea corpului de radicali liberi care favorizează apariția cancerului. Conform studiilor, antioxidanții din gutui sunt mult mai puternici și eficienți decât antioxidanții din alte fructe.

Afecțiuni cardiovasculare

Gutuile au în compoziție și pectin, vitamina C și potasiu. Pectina este o fibră dizolvabilă care are capacitatea de a reduce colesterolul. Astfel, pectina protejează împotriva bolilor coronariene și solidificarea arterelor.

Potasiu, pe de altă parte, ajută la scăderea tensiunii arteriale și vitamina C are rolul de a preveni dezvoltarea bolilor cardiovasculare. Totodată, datorită conținutului redus de sare, gutuile combat retenția de lichide care este un alt factor care ar putea duce la apariția bolilor de inimă.

Boli de sânge

Datorită conținutului mare de fier, gutuile sunt excelente pentru persoanele cu anemie dar și pentru prevenirea anemiei sau a altor probleme ale sângelui.

Sistem imunitar

Gutuile dau sistemului imunitar și mecanismelor de apărare ale corpului un imbold puternic datorită conținutului extrem de mare de vitamina C și au și proprietăți anti-îmbătrânire.

Sunt o alegere minunată pentru diferite delicatese din bucătărie: se pot folosi la marmeladă, jeleuri, gem, plăcinte cu mere, tarte, torturi sau clătite. De asemenea, se pot include și la mesele cu carne, tocane, fructe de mare sau chiar carne de miel.

Atenție!
Semințele de gutui sunt toxice și nu trebuie consumate. Gutuile crude pot cauza, la anumite persoane, disconfort la nivelul gâtului. Consumate în cantități mari, pot cauza efecte dăunătoare.

Astfel, cele mai sănătoase sunt gutuile fierte cu miere de albine sau cele coapte.