Culoarea legumelor spune multe despre valoarea lor nutritionala. In pigmenti se gasesc multe din beneficiile fitonutrientilor si a antioxidantilor. Sfecla dorie are o culoare rosie intens (sau aurie, in cazul celei mai putin cunoscute), asadar este plina de antioxidanti.

Este comestibila si atat gatita cat si cruda si oricum o mananci este delicioasa. Sfecla rosie a fost consumata de mii de ani datorita versitalitatii sale si penru efectele pozitive asupra organismului.

12 beneficii uimitoare ale sfeclei

Iata cateva motive pentru care sa consumi sfecla:

1. Combate cancerul

Betanina, un antioxidant gasit in cancer a fost constatat ca previne formarea celulelor canceroase. De fapt, Adriamicina, un medicament folosit in chimioterapie contine betanina sintetica. Ia-ti doza de acest compus puternic direct de la sursa consumand niste sfecla proaspata, in ciorba sau chiar murata.

2. Trateaza constipatia

Sfecla contine o cantitate semnificativa de fibra. Fibra este importanta pentru imbunatatirea digestiei si te ajuta sa elimini din toxine.

3. Detoxifica ficatul

Fitonutrientii precum betaina, betalaina si pectina, toate sprijina functiile ficatului. Betaina previne acumularea de grasimi in ficat, betalaina este nu antiinflamator antioxidant iar pectina este o fibra, care ajuta digestia.

4. Imbunatateste fluxul sangvin

Nitratii din leegume precum sfecla sunt transformati in oxid nitric in organism. Acesta ajuta la marirea vaselor sangvine, imbunatatind circulatia.

Acest amino acid de asemenea previne productia de  homocisteina (un alt amino acid) din sange care cauzeaza probleme in sistemul circulator.

5. Contine fier

Multe persoane nu isi iau cantitatea de fier in dieta, ceea ce ii face sa se simta mai obositi iar in situatii extreme pot suferi de anemie. Sfecla este foarte bogata in fier si vitamina C, care te ajuta sa absorbi mai usor aceasta minerala.

6. Amelioreaza durerile menstruale si simptomele menopauzei

Fitochimicalele gasite in sfecla te ajuta sa echilibrezi nivelul de hormoni si creste productia de estrogen pentru a usura durerile menstruale. De asemenea, fierul din sfecla ajuta la mentinerea importantei mineralei cand este necesarara, reducand oboseala si iritabilitatea. Contine de asemenea si vitamina B9 care regleaza problemele menstruale.

7. Stabilizeaza starea generala si problemele mentale

Sfecla contine triptofan, un amino acid care promoveaza un sentiment de bine si relaxare. Un alt compus, betaina cauzeaza metabolizarea chimicalelor in organism, care este un antidepresiv natural.

8. Imbunatateste puterea musculara, performanta si rezistenta

Sfecla hraneste muschii si creste nivelul de fier, nitriti si magneziu. Un studiu de la Universitatea de Medicina din Washington a aratat ca este o crestere semnificativa a puterii musculare imediat dupa consumul sucului de sfecla.

9. Piele mai sanatoasa

Acidul folic este una din vitaminele B esentiale pentru sanatatea pielii. Mai mult decat atat, previne cancerul pielii si stimuleaza repigmentarea pielii albe.

10. Previne problemele de nastere

Sfecla contine acid folic care este esentiala pentru dezvoltarea sanatoasa a fatului. In mod deosebit, aceasta minerala asigura o dezvoltare sanatoasa a maduvii spinarii fetale pentru a preveni riscul de probelme precum spina bifida. Sfecla de asemenea scade niveluld e stres, imbunatateste digestia si imunitatea si reduce osteoporoza sau durerile articulare cauzate de sarcina.

11. Combate inflamatia

Aceasta leguma suepr colorata este bogata in antioxidanti si agenti antiinflamatori care scad riscul bolilor si a cancerului.

12. Trateaza hipertensiunea

Sfecla imbunatateste fluxul de sange si asigura sanatatea vaselor sangvine. De fapt, un studiu chiar a constatat ca consumul unui pahar de suc de sfecla rosie in fiecare zi scade hipertensiunea persoanelor care sufera de asa ceva, chiar si a celor care nu iau tratamente pentru aceste probleme.